Kebaikan dan Keburukan Kaedah Abjad
Kebaikan
|
Keburukan
|
- kemahiran membaca diasaskan pada pengenalan huruf dan suku kata
- setiap huruf atau lambang mewakili satu bunyi
- tercapai kecekapan dan kemahiran membaca serta memberi keyakinan kepada murid
|
- murid-murid terdorong untuk membaca dengan mengeja satu demi satu perkataan menyebabkan bacaan kurang lancar.
- Memberi tumpuan kepada penyebutan huruf dan suku kata bukan kepada maksud yang dibaca.
|
Kebaikan dan Keburukan kaedah Fonik
Kebaikan
|
Keburukan
|
- sesuai dengan susuk bahasa Melayu yang bersifat fonemik
- membolehkan kanak-kanak membaca perkataan baru
- memudah murid-murid menguasai kemahiran bacaan
|
- bacaan murid tidak licin
- tidak menarik hati kerana suku kata yang diajar tidak mempunyai makna
- sukar untuk membunyi kan fonem diftong dan digraf
|
Kebaikan dan Keburukan Kaedah Pandang dan Sebut
Kebaikan
|
Keburukan
|
- Perkataan yang diperkenal bermakna.
- Mereka memahami apa yang dibaca dan ini dapat mengelak mereka daripa bosan
|
- murid-murid terdorong untuk membaca dengan mengeja satu demi satu perkataan menyebabkan bacaan kurang lancKemahiran mengenal lambing yang membentuk perkataan agak lambat.
- Murid-murid membaca bukan berdasarlan perkataan tetapi berdasarkan gambar..
|
No comments:
Post a Comment