Tuesday 10 January 2023

INOVASI: Cara buat Video Inovasi (Virtual Presentation)

 Baiklah kali ini saya akan kongsikan satu video pengenalan untuk inovasi pasukan saya iaitu Kit SBAK (Solusi Kata Kerja Bahasa Melayu). Video ini pasukan saya hasilkan menggunakan aplikasi Powtoon. Banyak lagi aplikasi yang kita boleh gunakan untuk menghasilkan sesebuah video pembentangan. Apapun cuba tonton video pendek kami. Namun ini biasa-biasa sahaja, sebab ini merupakan video paling awal kami hasilkan pada tahun 2017. Masa tu tak pandai nak buat video sangat... tapi sebabkan pertandingan, jadi kita cuba juga buat satu...


Boleh dicapai pada pautan berikut: https://youtu.be/wAvfpThrQsY
                            
Baiklah, video di atas tu hanyalah video asas tentang penerangan rumus/idea inovasi kami. Tapi..... sekarang untuk pertandingan inovasi yang melibatkan pembentangan secara maya  a.k.a Virtual Presentation.... kita kena buat video penuh yang menceritkan proses penghasilan dan keberkesanan inovasi kita. Jadi elemen yang perlu dijelaskan dalam video inovasi adalah:
1. Nama Inovasi : Sebab apa nama inovasi gitu?
2. Senarai Ahli Kumpulan Inovasi
3. Pertandingan apa yang korang sertai? letak la nama pertandingan tu  dan logonya.
4. Jelaskan secara terperinci inovasi korang tu (pengenalan, penyataan masalah,objektif)
5. Apa yang menarik dalam inovasi korang tu? (kelebihan inovasi tu)
6. Noveliti/Hakcipta inovasi : Baca entri ini Cara Dapatkan Hak Cipta kalau anda belum dapatkan hak cipta inovasi korang 
7. Intervensi.(Inovasi korang tu dah jalankan di sekolah? Jadi tunjukkan bukti)
8. Dapatan Kajian (Graf ujian pra dan pasca supaya dapat lihat perbandingan)
9. Pencapaian (pencapaian inovasi kalian dalam pameran atau pertandingan yag pernah disertai)
10. Penutup
Haa... dapatkan gambaran video yang bakal kalian hasilkan tu? Jadi jom tonton contoh video yang telah saya dan kawan kumpulan saya hasilkan:
Jangan lupa like hehe
                              

Demikianlah contoh video inovasi. Diharapkan korang dapat gambaran dan boleh mula buat video tu. 
Ha... untuk mereka yang nak tahu saya edit video guna apa? nanti boleh tengok entri akan datang. 
Untuk sebarang pertanyaan boleh komen di bawah atau dm saya di ig atau fb saya.

No comments:

Post a Comment

Templet Bahan Bantu Mengajar Express Cikgu Sal 2024 - Katak Cikgu Sal

                                                               Katak  C ikgu Sal